Plojhar

BRUNNEN

logo

 

 

 

Značku BRUNNEN dováží do České republiky Papír Plojhar. Děti milují jejich barevné vzory a ženy se rozplývají nad líbivými diáři a zápisníčky.

 

Kde se BRUNNEN vzal? Odkud jejich zápisníčky k nám vozíme a jaký je jejich příběh?

Heilbronn_in_den_1870er_Jahre

Psal se rok 1877. V Heilbronn, severně od Stuttgartu probíhala průmyslová revoluce. Město bylo v té době dokonce nazýváno „Švábský Liverpool“. Tam se zrodilo centrum německého papíru a stužek.

Kousek na sever od města leží Nicolaikirche. Tam si na náměstíčku ve stínu vysokých stromů hrají děti u malé kašny. V domě číslo 7 sedí Gustav Ziegler, majitel papírnictví a galantérie. 1. května se rozhodl svůj skromný obchod prodat pánům Juliusi Baierovi a Andreasi Schneiderovi. To je datum založení společnosti Baier & Schneider, která existuje dodnes.

Die_BRUNNEN_Gruender_Julius_Baier_und_Andreas_Schneider_1877_l

1877 Zakladatelé Julius Baier a Andreas Schneider

Noví majitelé navštívili roku 1880 obchodní výstavu ve Stuttgartu. Tam se dozvěděli o světové novince: viděli první stroj na výrobu rolí papíru. Rychle zakoupili 2 tyto stroje a začali historii výroby originálních balících papírů.

Byla to doba začínajících značek. Lidé si potrpěli na svou oblíbenou značku a byli věrní. Produkty musely být od konkurence rozeznatelné. Proto i pánové Baier a Schneider přišli se svým vlastním logem a registrovanou značkou BRUNNEN a novým logem, v němž „H“  připomínalo sídlo firmy v Heilbronn.

Heilbronn_zur_Jahrhundertwende

Výroba rostla a vzkvétala. Stavěly se nové budovy mimo město v průmyslové zóně. Ale celková situace zaměstnanců továren v Evropě byla kritická. Politicky se zlepšovala jen pomalu. Lidé museli mít 2 práce, aby rodinu uživili, pracovalo se od úsvitu do soumraku, bez volných víkendů. Společnost Baier & Schneider byla jednou z prvních, která zavedla v roce 1899 penzijní fond pro své zaměstnance. O 4 roky později k benefitům přidala i nemocenskou a placenou dovolenou.

Mezi válkami prožívala značka BRUNNEN stejně jako celá Evropa zlaté časy. Umění, kultura i věda byly v plném květu. A bylo i co slavit v roce 1927 Baier & Schneider slavili 50 let své existence. Značka stála pevně na trhu a prodej činil 2,6 milionu marek ročně.

Fabrik_in_den_Goldenen_ZwanzigerZeitungsbericht_von_1944

Štěstěna je ale vrtkavá, takže se i firmy Baier & Schneider dotkla světová ekonomická krize a druhá světová válka. Nový ceník se tiskl snad každý den.

V roce 1944 byla továrna nenávratně poničena bombardováním a bylo potřeba začít od znova. Andreas Schneider, vnuk zakladatele, startoval firmu od začátku jen s 20 zaměstnanci. V padesátých letech se život vrátil do normálu. Lidé si zapisovali své vzpomínky do krásných zápisníčků, majitelé firem si plánovali schůzky v BRUNNEN diářích. Roce 1952 měla firma opět 300 zaměstnanců a slavila 75 let své existence.

Der_BRUNNEN_Block_um_1950

 BRUNNEN blok z roku 1950

Poptávka po papírových výrobcích v Německu stoupala. Symbol fontány BRUNNEN se stal jedním z nejznámějších log v zemi. Na konci 60. let studentská hnutí hýbala světem a měnila společnost. Svůj vlastní BRUNNEN diář měl i Che Gevara. V 70. letech oslavila firma sté výročí a generovala roční prodej přes 43 milionů marek.

Po skončení studené války a pádu železné opony se pro západní trh otevřeli nové možnosti. Západ a východ se opět spojili. Poprvé v historii BRUNNEN generuje prodej za více než 100 milionů marek a je připraven mířit na nová místa. Ze světa se stává jedna velká vesnice a lidé objednávají zboží po internetu odkudkoliv na světě. BRUNNEN musí rychle reagovat a tak otvírá nový plně automatizovaný sklad s 16 500 paletami. Nové logistické centrum zásobuje Německo a sousední země.

Přibývají nové trhy a spojují se společnosti. Do skupiny se přidává mimo jiné Eilers-werken, Heyda, Stewo ze Švýcarska, Almanacksförlaget ve Švédsku, norská značka Almanakksforlaget, finský Ajasto a estonský specialista na kalendáře Timer. Společnost roste a stává se mezinárodní.

Někdy máme pocit, že svět je čím dál složitější. A BRUNNEN se snaží oponovat tomuto pocitu. Je otevřený novým možnostem, ale dodává stále tu poctivou kvalitu jako za starých časů. Matthias a Jan Schneider, pravnuci zakladatele Andrease Schneidera pracují jako generální ředitelé společnosti. V 50. zemích světa má značka BRUNNEN 16 000 zákazníků. A právě teď si někteří z nich zaznamenávají své vzpomínky do notýsku označeného bílou fontánou na červeném pozadí.

IMG_20170504_104739 IMG_20170504_105421

 

 

 

hello_summerIMG_20170504_104620 (1)

 

Děkujeme za použité historické fotografie © Baier & Schneider GmbH & Co. KG

 

Comments are closed.